Page 34 - Maskinoperatoren nr3 - 2024
P. 34
34 NYHETER Maskinoperatören Nr 3 | Maj 2024
Nya svarvningssorter
för HRSA-bearbetning
Sorterna GC1205 och 1210 för precisionssvarv-
ning av åldrade nickelbaserade HRSA-material
Sandvik Coromant, den globala ledaren inom skärande Sorterna kompletterar varandra, tack vare överlapp- Mer information:
bearbetning, introducerar två nya PVD-sorter: GC1205 ningen i sortimentet. GC1205 är en finbearbetningssort www.sandvik.coromant.com
och GC1210. Båda sorterna ger säker och hög precision för bearbetade ytor i det sista bearbetningssteget och för
svarvning av åldrade nickelbaserade HRSA-material. mellanbearbetning. GC1210 kompletterar GC1205 när
mer seghet krävs och används främst för mellanbearbet-
Vid svarvning av flygmotorkomponenter är ytkraven ning och icke bearbetade ytor.
höga, men inte längre svåra att uppfylla, tack vare de nya
sorterna GC1205 och GC1210. Tillsammans täcker de in
ett stort applikationsområde för sista bearbetningssteget
(LSM) och mellanbearbetning (ISM).
Ett antal egenskaper bidrar till den höga prestanda-
nivå som uppnås i HRSA-material. Ett nytt finkornigt
substrat, den senaste PVD-beläggningstekniken och opti-
merad egglinjeintegritet ger överlägsen egglinjesäkerhet,
minskad flagning och högre motstånd mot fasförslitning
och sekundär strålförslitning.
”För våra kunder ger det här möjlighet att köra
skären vid högre skärhastighet för GC1205, och med
förlängd livslängd för GC1210. Dessutom säkerställs
konstant och förutsägbar verktygslivslängd samtidigt
som nödvändig ytintegritet uppnås för kritiska flyg-
motorkomponenter”, säger Martin Saunders, Global
Product Application Specialist för svarvningssektionen
hos Sandvik Coromant.
Typiska flygmotorkomponenter som sorterna kan
bearbeta är gasturbinskivor, höljen, bliskar, spolar, axlar
och blad. Sorterna är också ett perfekt alternativ för
krävande applikationer, som kraftgenereringsturbi-
ner och medicinska implantat av kobolt-krom.Martin
Saunders fortsätter: ”Vi vet att applikationsområdena
S05 och S15 innebär extrema utmaningar och präglas av
hög konkurrens. De två nya sorterna ger möjlighet att
använda högre skärdata, men även att förlänga verk-
tygslivslängden, främst vid sista stegets bearbetning
och mellanbearbetning av flygmotorkomponenter och
medicintekniska implantat.”