Page 66 - Maskinoperatoren nr3 - 2024
P. 66

Inför
                   Inför
           66                                                      Maskinoperatören Nr 3 | Maj 2024







          Influencer Johan Hedlund



          - en passionerad röst inom industrin



          Johan Hedlund är inte bara säljare på Hurco Sverige   bli en skicklig programmerare - vilket sparar både tid,   tillsammans med verkyg och mätteknik. Extra mycket
          utan även känd som en inspirerande influencer inom   kraft och pengar.                      ser han fram emot att i Hurcos monter få visa upp fem-
          industrin med sitt konto @cncmachinistcnc - med över                                        axliga maskiner, träffa kunder och kunna utforska andra
          100.000 följare på Instagram. Genom hans engagemang   Sociala medier är en bra kanal för att    verktygstillverkare och deras produkter.
          och spridning av kunskap och erfarenhet har han byggt   nå framtidens medarbetare inom industrin
          en betydande närvaro på Instagram.            Genom sitt Instagram-konto strävar Johan efter att fylla   Tips för branschkollegor som funderar
                                                        kunskapsglappet mellan operatörer och tekniker/pro-  på att sprida kunskap i sociala kanaler
          Från telekombranschen till verkstadsindustrin  grammerare. Han anser också att sociala medier kan   För de som vill öka sin närvaro och påverkan på sociala
          Johan, som växt upp och fortfarande är verksam i   inspirera fler ungdomar att utforska karriärmöjligheter   medier ger Johan ett enkelt råd ”Dela inlägg ofta och
          Söderhamn, började sin karriär inom telekombranschen   inom skärande bearbetning och därigenom möta efter-  balansera fakta med underhållning. Mångfalden i inne-
          men upptäckte sin passion för industrin när han ham-  frågan på arbetskraft inom industrin.  hållet är a och o - roliga och engagerande inlägg lockar
          nade på en verkstad under en tre månaders praktik. Hans                                     en bredare publik och ökar uppmärksamheten.”
          nyfikenhet och snabba inlärningsförmåga tog honom   Johans vision framåt
          från att lära sig grunderna på styrda svarvar till att fastna   Johans mål är att skapa utbildningsmaterial i samarbete   Källa: Elmia.se
          för fräsning, speciellt med Hurcos femaxliga maskiner.   med verktygstillverkare för att öka kvaliteten på sitt
          ”Jag blev som besatt av att lära mig mer” säger Johan.  innehåll. Genom detta hoppas han kunna hjälpa både
                                                        sina följare och Hurcos
          Att dela med sin av kunskap via sociala kanaler  kunder i Sverige.
          Främst för att snabbt kunna samla på sig mer kunskap
          från andra tekniker runt om i landet skapade Johan först   Elmia
          ett Facebook-konto. ”Tanken var att på ett smart sätt få   Verktygsmaskiner
          andra människor att lära mig nya saker,” förklarar han.  2024 – en viktig
            Genom åren växte hans intresse för att lära sig   mässa att se
          ännu mer, vilket år 2020 ledde till skapandet av   fram emot!
          Instagramkontot @cncmachinistcnc där han frikostigt   Självklart ser Johan
          delar med sig av allt han lär sig för att ge sina följare   den produkttek-
          möjlighet till kunskapstillväxt.              niska mässan  Elmia
                                                        Verktygsmaskiner,
          Att vara en Influencer inom industrin         14-17 maj på Elmia
          Johan ser sin roll som influencer som en möjlighet att   i Jönköping, som en
          inspirera och dela med sig av kunskap. Han betonar   viktig mötesplats med
          vikten av att förstå verktyg från grunden för att kunna   verktygsmaskiner i drift






          ABUS närvaro på Elmia Verktygsmaskiner är viktig




          ABUS Sverige Gruppen, som är en ledande leve-  ABUS dedikation till kvalitet och kundsupport.  till HB250S. Denna nya modell kan bära upp till 20% mer
          rantör av standardiserade lyftanordningar i Sverige   ABUS står ut inte bara för sin lokala närvaro utan   last, vilket förbättrar effektiviteten avsevärt. Dessutom
          kommer närvara på Elmia Verktygsmaskiner 14-17   även för sin globala räckvidd, med försäljning i över 85   har företaget lanserat ett nytt energikedjesystem speci-
          maj. Denna närvaro på mässan är en viktig del    länder samt att ABUS högkvalitativa tillverkning som   fikt för lättraverser. Detta system reducerar hängande
          i företagets strategi för att ytterligare stärka sin posi-  sker exklusivt i Tyskland. Detta vittnar om företagets   kablar och ökar skyddet för flatkablar, vilket resulterar
          tion på den svenska marknaden.                internationella anseende och förmåga.         i en säkrare och mer pålitlig användning.
                                                                                                        ABUS position som ett privat, familjeägt bolag bidrar
          ”Att delta i Elmia Verktygsmaskiner är en fantastisk   Omfattande utbud                     ytterligare till dess långsiktiga och stabila strategi inom
          möjlighet för ABUS Sverige Gruppen att visa upp våra   ABUS produktutbud är omfattande och inkluderar tra-  forskning och utveckling samt marknadsföring. Denna
          senaste innovationer och att förstärka våra relationer   verskranar, lättraverssystem, svängkranar, lättportalkra-  grund för företagsdriften är avgörande för att upprätt-
          med kunder och partners,” säger Tony Wittgren, VD för   nar och telfrar. Inom ABUS Sverige Gruppen finns även   hålla en stark innovationskultur och för att säkerställa
          ABUS Kransystem AB.                           specialiserade lösningar som processkranar, moderni-  att kundens behov och förväntningar inte bara möts
            Med en imponerande närvaro från Kiruna till   seringar, portabla aluminiumkranar, ergonomiska lyft-  utan överträffas.
          Malmö/Kristianstad och en personalstyrka på ca 150   lösningar och lyftbord. Dessutom erbjuder företaget en   ”Detta evenemang är som sagt ett ypperligt tillfälle för
          anställda, varav ca 80 är servicetekniker, demonstre-  bred eftermarknadstjänst som inkluderar serviceavtal,   oss att demonstrera vårt engagemang för innovation och
          rar ABUS Sverige Gruppen en stark lokal närvaro i   konditionsanalyser, generalrenoveringar och utbildningar   kvalitet, och hur vi kontinuerligt arbetar för att möta och
          Sverige. Detta, tillsammans med en årsomsättning på   för både traversförare och grundläggande underhåll.  överträffa våra kunders förväntningar, samt att ABUS
          ca 500 miljoner SEK, visar på företagets solida fotfäste                                    fortsätter att signalera en stark framtid för företaget, både
          på marknaden. ABUS huvudkontor i Karlstad fungerar   Ny Innovation                          i Sverige och internationellt,” avslutar Tony Wittgren.
          som hjärtat i verksamheten, med faciliteter som inklu-  Företaget fortsätter att bryta ny mark genom sina senaste
          derar en utbildningsenhet och ett centralt reservdelsla-  innovationer. Nu har man uppgraderat sitt sortiment av   På mässan hittar ni ABUS i monter B05:34
          ger med omkring 600 artiklar vilket verkligen betonar   lättraverser genom att introducera HB240S, en efterföljare   Källa: Elmia.se
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71