Page 11 - Leva nr2 - 2023
P. 11
Ambulanssjukvård
Alla som larmar får hjälp –
men inte alltid en ambulans
När ska man egentligen ringa efter ambulans? Johan Bäck, ambulanssjuksköterska i Lindesberg,
konstaterar att många som ringer larmnumret 112 faktiskt inte vet.
TEXT Åsa Svennebäck FOTO Håkan Risberg
Därför jobbar han och sju av hans kollegor frågor för att fånga upp de som är svårt sjuka samtal om det visar sig att ingen ambulans
halvtid på SOS Alarm för att hjälpa till att eller skadade. Jag är friare och kan ställa behövs fortsätter Johan och hans kollegor
bedöma när det ska skickas ambulans, vilken frågor utifrån min erfarenhet och kompetens samtalet.
prioritet som i så fall gäller och när det och kan därmed vara mer detaljerad. I de – Det kan handla om att ordna sjukresor,
fungerar med annan hjälp. För hjälp får man fall då läget är akut kan jag dessutom göra be någon av våra närsjukvårdsbilar besöka en
alltid. uppföljande bedömningar åt kollegorna som patient i hemmet, ge råd om egenvård eller
– Jobbet är detsamma som när man arbetar är på väg. Jobbet handlar alltid om att se till kontakta vårdcentralen. När rådet blir att
ute som ambulanssjuksköterska. Det handlar att patienterna får den bästa vården. stanna hemma och avvakta kan vi också ringa
om att bedöma patienter som blivit akut En annan styrka Johan har är lokal- och upp lite senare och kolla läget. Bara för att
sjuka eller skadade som snabbt måste få vård, personkännedom från passen då han arbetar man inte får en ambulans betyder det inte att
förklarar Johan Bäck. som ambulanssjuksköterska. man inte får hjälp.
Ambulanssjuksköterskorna arbetar – Man vet vem som är kroniskt sjuk och Samtidigt poängterar Johan Bäck att det
på SOS Alarm som ett komplement till behöver hjälp ofta. Men man känner också är viktigt att ingen drar sig för att ringa 112
larmoperatörerna. Det som 2020 började som killen som alltid ringer och har ångest på och begära ambulans när det behövs.
ett försök för att se till att ambulanssjukvården lördagar och egentligen bara vill snacka en – När någon är allvarligt sjuk eller skadad
används på rätt sätt och att patienter hänvisas stund. och behöver omedelbar hjälp – då ska man
till rätt nivå i vården är idag permanentat. Det viktiga är att alla får hjälp. Medan en ringa, avslutar han.
Sjuksköterskornas bedömningar leder larmoperatör måste lägga på och ta nästa
nämligen till fler korrekta prioriteringar och
att ambulans inte behöver skickas i alla lägen.
– Ibland handlar det till exempel om att
man är sjuk men att det kanske inte behövs
en ambulans med absolut högsta prioritet.
Andra gånger kan någon behöva vård men
inte omedelbar sådan. Då kan patienten lugnt
transportera sig själv till sjukhus. Några tror
också att om man får en ambulans till akuten
så går man före alla andra i väntrummet
– men så är det inte. Sjukast går alltid först
oavsett hur transporten har skett, förklarar
Johan Bäck.
Larmoperatörerna är de som tar emot
samtalen först. De kan be Johan hoppa in i
samtalet när det är fall som är svårbedömda.
Johan kan å sin sida se vilka larm som kommer
in och be att få vara med och ställa frågor
kring patienternas symptom.
– Larmoperatörerna följer en mall med
LEVA NR 2 – 2023 11