Page 11 - Leva nr2 - 2023
P. 11

Ambulanssjukvård


       Alla som larmar får hjälp –





       men inte alltid en ambulans






       När ska man egentligen ringa efter ambulans? Johan Bäck, ambulanssjuksköterska i Lindesberg,
       konstaterar att många som ringer larmnumret 112 faktiskt inte vet.

       TEXT Åsa Svennebäck  FOTO Håkan Risberg


       Därför jobbar han och sju av hans kollegor  frågor för att fånga upp de som är svårt sjuka  samtal om det visar sig att ingen ambulans
       halvtid på SOS Alarm för att hjälpa till att  eller skadade. Jag är friare och kan ställa  behövs  fortsätter  Johan  och  hans  kollegor
       bedöma när det ska skickas ambulans, vilken  frågor utifrån min erfarenhet och kompetens  samtalet.
       prioritet som  i  så  fall  gäller och  när  det  och kan därmed vara mer detaljerad. I de   – Det kan handla om att ordna sjukresor,
       fungerar med annan hjälp. För hjälp får man  fall  då  läget  är akut  kan  jag  dessutom göra  be någon av våra närsjukvårdsbilar besöka en
       alltid.                                uppföljande bedömningar åt kollegorna som  patient i hemmet,  ge råd om egenvård eller
        – Jobbet är detsamma som när man arbetar  är på väg. Jobbet handlar alltid om att se till  kontakta vårdcentralen. När rådet blir att
       ute som ambulanssjuksköterska. Det handlar  att patienterna får den bästa vården.   stanna hemma och avvakta kan vi också ringa
       om att bedöma  patienter som  blivit  akut   En annan styrka  Johan har är lokal- och  upp lite senare och kolla läget. Bara för att
       sjuka eller skadade som snabbt måste få vård,  personkännedom från passen då han arbetar  man inte får en ambulans betyder det inte att
       förklarar Johan Bäck.                  som ambulanssjuksköterska.              man inte får hjälp.
        Ambulanssjuksköterskorna      arbetar   – Man vet vem som är kroniskt sjuk och   Samtidigt poängterar Johan Bäck att det
       på SOS Alarm som ett komplement till  behöver hjälp  ofta.  Men man  känner också  är viktigt att ingen drar sig för att ringa 112
       larmoperatörerna. Det som 2020 började som  killen som alltid ringer och har ångest på  och begära ambulans när det behövs.
       ett försök för att se till att ambulanssjukvården  lördagar och egentligen bara vill snacka en   – När någon är allvarligt sjuk eller skadad
       används på rätt sätt och att patienter hänvisas  stund.                        och behöver omedelbar hjälp – då ska man
       till rätt nivå i vården är idag permanentat.   Det viktiga är att alla får hjälp. Medan en  ringa, avslutar han.
       Sjuksköterskornas  bedömningar   leder  larmoperatör måste lägga på och ta nästa
       nämligen till fler korrekta prioriteringar och
       att ambulans inte behöver skickas i alla lägen.
        – Ibland handlar det till exempel om att
       man är sjuk men att det kanske inte behövs
       en  ambulans  med  absolut  högsta  prioritet.
       Andra gånger kan någon behöva vård men
       inte omedelbar sådan. Då kan patienten lugnt
       transportera sig själv till sjukhus. Några tror
       också att om man får en ambulans till akuten
       så går man före alla andra i väntrummet
       – men så är det inte. Sjukast går alltid först
       oavsett hur transporten har skett, förklarar
       Johan Bäck.
        Larmoperatörerna är de som tar emot
       samtalen först. De kan be Johan hoppa in i
       samtalet när det är fall som är svårbedömda.
       Johan kan å sin sida se vilka larm som kommer
       in och be att få vara med och ställa frågor
       kring patienternas symptom.
        – Larmoperatörerna följer en mall med




                                                                                                      LEVA NR 2 – 2023    11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16