Page 86 - Maskinoperatoren nr4 - 2024
P. 86
RAPPORT
54 Maskinoperatören Nr 4 | Juni 2024
Succé för Amada Scandinavia på Elmia Plåt
– Demo-maskinen såld redan första dagen
I Amada Scandinavias monter sitter redan en lapp Många nya kontakter efter mäss-
med ”såld” på demo-maskinen. Den blev tingad redan san
första dagen på Elmia Plåtmässa, och företaget har Under mässan har säljteamet fått in
sålt fler efter det. Daniel Ljung är säljare på Amada många nya kontakter i leads-appen.
Scandinavia AB, och är hittills väldigt nöjd med både Företagets ambition är att träffa både
besökstrycket och affärerna. befintliga kunder och att knyta kontak-
ter med de som ännu inte har Amadas
Amada är från början en japansk tillverkare av metallbe- maskiner idag.
arbetningsmaskiner och utrustning, som grundades redan – Vi är jättenöjda med besökstrycket,
1946. De tillverkar avancerade maskiner och utrustning det har varit högt flöde i montern hela
för metallbearbetning och är en ledande aktör inom sitt tiden. Vi sålde en maskin på mässans för-
område globalt. Daniel Ljung är nytillträdd säljare på sta dag och en igår, så vi är väldigt nöjda
Daniel Ljung är nytillträdd säljare på Amada
Amada Scandinavia AB, och utgår ifrån Örebro. Han med hur det gått såhär långt. Scandinavia och arbetar i montern på Elmia Plåt.
berättar mer om vad företaget erbjuder på Elmia Plåt i år: Men det finns också ett annat mål
– Vi har i vårt erbjudande kantpressar, laserskärnings- med deltagandet på Elmia Plåt. Daniel Undvika sårbarhet – behåller produktionen själva
maskiner, bandsågar, stansmaskiner och automatise- utvecklar: Daniel menar att han under mässan sett en trend bland
rade lösningar för industrin. I år har vi med vår stor- – Målet med mässan i år är att vi vill bjuda in besö- besökarna, att det efter pandemin finns en ökad med-
säljande maskin i montern, som faktiskt redan är såld! karna till Amadas Öppet hus i juni. Eftersom vi tyvärr vetenhet om sårbarheten i leveranskedjan.
Vi på Amada är i framkant med just den här typen av inte kan ta med alla maskiner hit till Elmia Plåt, så vill – Jag upplever att det är en trend att många av de
maskin, och har utvecklat den till perfektion. Den är vi visa våra demomaskiner i vår nya maskinhall i en större bolagen efter pandemin är mer måna om att hålla
väldigt underhållsfri och växlar verktygen själv, vilket mer komplett upplevelse. Därför vill vi under mässan mer av produktionen i egen regi, för att undvika den sår-
gör att det blir kortare ställtider och mer effektivt arbete knyta kontakter med alla som har behov av våra maski- barheten som uppstod under corona. Då är vi en pålitlig
i produktionen än att göra det manuellt. ner; från de små enmansbolagen till de stora drakarna. leverantör av högkvalitativa maskiner och effektiva lös-
ningar för att kunna tillgodose det behovet för företagen.
Din maskin har kundernas lösning i fokus
Din maskin i Värnamo är vana utställare på Elmia det också ett utmärkt tillfälle att träffa våra befintliga Arbetar långsiktigt med hållbara lösningar
Plåt. På den första mässdagen pratade vi med Rasmus kunder, alla på ett ställe! Ett av Elmia Plåts teman för i år är hållbar industri, något
Timvik, säljare på företaget. Han gav oss en inblick i Den primära utmaningen som Rasmus kan se för som även Din maskin i Värnamo anammat under en
hans, och företagets, förväntningar på mässdeltagandet deras kunders räkning är att kunna få lönsam ekonomi längre tid. Rasmus utvecklar vidare:
och om hur det är att ha en monter utan maskiner för i den investering man gjort. Kunden vill fort kunna – Hållbarhet och långsiktighet är viktigt för oss på
första gången. komma upp i fart med produktionen. Han utvecklar Din maskin. Vi var ju väldigt tidiga med servoelektriska
vidare: maskiner, vilket innebär att vi inte har speciellt mycket
Din maskin i Värnamo är en komplett partner för företag – Kundens intresse är ju självklart att få en så effektiv hydralolja i de maskinerna – varken på kantspress-sidan
som arbetar med plåtbearbetning. De erbjuder både maskin som möjligt, och att få så många producerade eller stanspress-sidan. Det är något som vi har arbetat
de maskiner som behövs och den support och service detaljer till lägsta möjliga kostnad. Då är det upp till oss långsiktigt sedan 1997, så det är en del av vår omställ-
som krävs för att hålla verksamheten i gång smidigt. att ta fram tekniken för att tillgodose det. Det är alltid ningsarbete för en mer hållbar industri även framåt.
Företaget säljer olika typer av plåtbearbetningsmaskiner vårt fokus att hitta en lösning som kunden blir nöjd med,
tex laserskärmaskiner, kantpressar, stansmaskiner och och vår styrka är att vi har en sådan bred kompetens
automationslösningar. Rasmus Timvik utvecklar: inom området på vårt företag.
– Vårt företag är en helhetsleverantör inom plåtpro-
duktion och samlar ihop kompetenta leverantörer och Ny monter till årets mässa
välkända varumärken världen över. Det som är unikt I år provar Din maskin ett nytt grepp på mässan – en
för oss är att vi är så breda i vårt erbjudande emot kund. monter utan maskiner i. En bieffekt av att företaget under
Vi kan nästan alltid hjälpa våra nya kunder, oavsett vad våren haft högtryck och sålt många maskiner, gör att
de söker inom plåtproduktion. verksamhetens serviceorganisation har fullt upp med
nyinstallationer. Rasmus Timvik berättar mer:
Kundernas lösningar i fokus – Montern är istället ett sätt att visa upp våra lösningar
Företagets mål med deltagandet på Elmia Plåt är både utan maskinerna, och det blir ett tillfälle för oss att jäm-
att träffa de kunder man redan har – men också att knyta föra vårt deltagande här både med och utan maskiner.
nya kontakter. Vi har ju fortfarande vårt Teknikcenter i Värnamo på 2
På bilden
– Vi är ett etablerat och välkänt företag inom plåtin- 500 m2 där vi kan demonstrera våra lösningar. Många ses Rasmus
dustrin i Norden redan idag, men vi tycker att det är kunder som har ett specifikt intresse kommer vi att ta Timvik, säljare
viktigt att delta på mässan för att få fler nya kontakter med dit. Så det blir ett nytt arbetssätt för oss under mäss- på Din maskin
och sprida kännedom om vårt varumärke. Sedan är san i år, som vi får utvärdera sedan. i Värnamo.