Page 21 - Leva nr2 - 2023
P. 21
Lättläst
1177 direkt – ett nytt digitalt sätt att Kontakt med chatt eller video med vårdpersonal
nå vården kan du få på dagen måndag–fredag.
Men råd om vad du kan göra själv kan du få direkt.
Nu kan du nå vården på ett nytt sätt som kallas 1177 direkt.
För att komma till 1177 direkt ska du logga in på 1177.se Saker du kan få hjälp med
med ditt bank-id. Där letar du på tjänsten 1177 direkt.
Du kan till exempel få hjälp med
feber, ont i halsen, problem med ögonen, hosta,
ont i ryggen eller stress.
Du kan inte få hjälp med
Få ett recept igen.
Det gör du istället med e-tjänsten förnya recept.
Du kan ta kontakt när det passar dig Boka av eller boka om ett besök.
både på dagen och på natten. Få provsvar, intyg eller sjukskrivning
Men du får svar av vårdpersonal på dagen när de jobbar. från en annan mottagning du haft kontakt med.
Först får du skriva svar på frågor om vad du har för Då ska du ta kontakt med den mottagningen.
problem och hur du mår.
Dina svar tas omhand av en dator. Du kan använda 1177 direkt istället för att boka en
Sedan kan du få olika svar. Du kan få: telefontid på vårdcentralen.
• Råd om vad du kan göra själv för att må bättre. Eller istället för att vänta i telefonkö på 1177.
• En tid då du kan chatta med vårdpersonal. 1177 direkt är ett sätt för att det ska bli enklare att ta
Att chatta är att skriva meddelanden på datorn eller kontakt när det passar dig.
telefonen. Men om du vill kan du fortfarande ringa vårdcentralen.
• Du kan också få prata
med vårdpersonal via
video där ni kan se
varandra.
• Om de som jobbar på
1177 direkt tycker att du
behöver träffa någon
kan du också få hjälp
att få kontakt med
vårdcentralen.
Så här ser det ut
när du loggar in på 1177 direkt.
KONTAKT FÖR LÄTTLÄST:
Lena E. Hagsten, telefon: 019-602 73 52, e-post: lena.hagsten@regionorebrolan.se Texttelefon: 019-670 25 77
LEVA NR 2 – 2023 21