Page 6 - Leva nr3 - 2023
P. 6

Hemmasittare
















               ”Jag hade gett




               upp hoppet om




               en framtid”





               Från ensam, deprimerad hemmasittare utan framtidshopp,
               till lycklig arkeologistudent med vänner, nybliven sambo

                och en ljus framtidstro.
               – Morsans tjat och Fellingsbro folkhögskola har förändrat
               mitt liv, konstaterar Thomas Sundvall.

               TEXT Victoria Rydergård FOTO Mats Lindblom






               För Thomas del började skolgången att svaja   –  Vi  provade  vanlig  skola,  anpassat  suttit hemma, var det en stor förändring att
               när han bytte skola i årskurs fyra.     gymnasium  och  komvux.  Till  slut  kände  vi  lämna  hemmet  i  Kolmården  i  Östergötland
                 –  Vi  märkte  att  det  hände  något  med  att det här går inte. Vi måste hitta en annan  och  flytta  till  Fellingsbro.  Natten  innan
               Thomas när han gick från lågstadiet, där allt  skolform, säger Berit Sundvall.   skolstart hade han svår ångest.
               var inrutat och tydligt, till att vara elev i olika   Hon hade hört talas om folkhögskolor och   –  Men  redan  första  skoldagen  fick  jag
               grupper, behöva ha koll på olika klassrum och  läste  på.  Fellingsbro  folkhögskola  verkade  ett  otroligt  bra  bemötande.  Jag  kände  mig
               hämta saker i sitt skåp. Han mådde inte bra  perfekt.                          inkluderad och välkommen, berättar Thomas.
               av det. Vi sökte hjälp, men fick inget gehör,   –  Jag  började  prata  om  skolan,  men   –  Jag,  som  inte  hade  pratat  med  någon
               berättar  Berit  Sundvall  som  är  mamma  till  Thomas  var  helt  emot.  Jag  tror  att  det  tog  utanför  familjen  på  åratal  och  som  hade
               Thomas.                                 ett år innan jag hade tjatat så mycket att han  funderat på om jag någonsin skulle kunna få en
                 Mellanstadiet fungerade hjälpligt, men i  åtminstone kunde tänka sig att söka, berättar  vän, utvecklades mer på ett socialt plan under
               sjuan kraschade skolgången.             Berit Sundvall.                        första  månaden  på  Fellingsbro  folkhögskola
                 – Thomas gick hem med en djup depression   –  Morsans  entusiasm  hade  kunnat  smitta  än vad jag hade gjort under de föregående fem
               i  samband  med  höstlovet.  Sedan  var  han  vem som helst, men inte mig. Men hon gav  åren. Här blev jag sedd. Jag fick kompisar. Det
               hemmasittare  i  stort  sett  hela  högstadiet,  sig inte. Till slut gav jag efter och sökte allmän  hade jag inte haft på många år. Halva grejen är
               säger Berit Sundvall.                   kurs, säger Thomas Sundvall.           nog att man bor på skolan. Jag kunde inte fly
                 En utredning gjordes som visade att Thomas   –  Fellingsbro  folkhögskola  var  vårt  sista  hem till morsan.
               har autism. Från år 2012 och fram tills han nio  hopp.  Jag  kände  vad  gör  vi  om  inte  det  här   Depressionen   började   försvinna   och
               år senare började på Fellingsbro folkhögskola  heller funkar, säger Berit Sundvall.   Thomas kände lycka – en känsla han inte hade
               var hans skolgång sporadisk.             För Thomas, som under så många år bara  känt sedan han var tretton år.




               06          LEVA NR    –
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11