Page 135 - Maskinoperatoren nr3 - 2024
P. 135

TEMA
                                                                                          TEMA
                                                                                         Pl tbearbetning
                                                                                         Pl tbearbetning
                                                             Maskinoperatören Nr 3 | Maj 2024                                     39






               Service – en förutsättning


            och en konkurrensfördel som



                             kan avgöra affären?





          TEXT & BILD: ALEXANDER STRÖM

          GLS är ett bolag med anor sedan 1945 som idag   Via Produktionslyftet och Ekolyftet drivs effekti-  Den första frågan som landar på bordet är vad som
          styrs av Jens Petersson vars farfar startade verk-  visering- och förbättringsarbete mot en hållbarare   är absolut viktigast när det gäller service på maski-
          samheten i en liten lokal i Gnosjö under namnet   tillverkning med minimala miljöavtryck. Något   nerna och tveklöst verkar detta vara inställelsetid
          Davids Petterssons Metallfabrik. Ett inte helt ovan-  som man ser som en betydande konkurrensfördel   för tekniker och reparatörer. Att få någon på plats
          ligt scenario på orten. Jens tog över verksamhe-  för tillverkande företag. GLS Industries omsätter   snabbt när ett produktionsproblem uppstår är oer-
          ten 1993 och har sedan dess utvecklat företaget   idag ca 400 Mkr.                   hört viktigt. Detta är utrustning som kostar mycket
          till GLS Industries via diverse förvärv av företag     Vi hälsar på hos GLS Laserstans i Gnosjö för att   pengar och måste producera utan störningar för att
          i regionen samt stora investeringar i modern, auto-  diskutera maskinservice och support och träffar   återbetalningskalkyler ska stämma och produk-
          matiserad produktionsutrustning. Idag är man en   Jens Petersson (CEO), Jonas Karlsson (Platschef)   tionsintäkter och kalkyler ska säkras. ”Att få hit
          betydande underleverantör av plåtbearbetning.   och Fredrik Häggman (Produktionschef).  tekniker snabbt när det stannar är jätteviktigt men


























          Tommy Nilsson vid kantpressrobotcellen                         Tanja Englund och Jonas Karlsson vid stansmaskinen



          lika viktigt är det att teknikern besitter kompetens   som kan ha reservdelar på lager så man snabbt kan   ibland måste revidera med tätare intervaller. Vid
          att lösa problemet, säger Fredrik”        komma i gång med produktionen.             senaste revisionen upptäckte vi brister som måste
            Det uppstår snabbt frustration om det visar sig   Detta innebär ju också att det förberedande fel-  åtgärdas, säger Fredrik”.
          att tekniker som är snabbt på plats saknar kompe-  sökningsarbetet är mycket viktigt för att så snabbs   När det gäller våra större maskinleverantörer har
          tens och till stor del måste konsultera andra tekniker   som möjligt ringa in var felet sitter. I de större, kom-  man olika system för hur man vill bli kontaktad när
          eller supportfunktioner i sin organisation. ”Vi har   plexa produktionssystemen finns det oerhört många   det behövs avhjälpande service. Allt från digitala
          naturligtvis förståelse för att man inte kan besitta   orsaker som kan vara tänkbara och en uteslutning   system där man rapporterar in sitt ärende, kontakt
          all kompetens men om det saknas grundläggande   med tester är ofta nödvändig. Tyvärr händer det   med serviceledare som koordinerar ärenden inom
          kunskaper är det lite ansträngande att förhålla sig   ju ibland att man är på fel spår och spiller onödig   organisationen till direkt kontakt med tekniker. På
          till.  Varje minut maskinen står still kostar ju pengar,   tid på något som faktiskt visar sig inte vara den   frågan vad man föredrar är Fredrik väldigt tyd-
          menar Fredrik”                            faktiska felorsaken.                       lig. ”Direkt kontakt med någon person är alltid att
            ”Försörjningskedjan måste också fungera så det                                     föredra. Den direkta responsen samt att veta att ens
          finns delar tillgängliga och kan vara snabbt på plats,   Av den anledningen är det viktigt att vår interna   ärende är omhändertaget är viktigt. Osäkerheten när
          säger Fredrik. Flera av våra större leverantörer på   organisation fungerar och kan dokumentera vad   man inte har haft kontakt med någon finns alltid. Är
          maskinsidan har ju stora centrallager i Europa och   som faktiskt hänt via loggböcker och andra anteck-  mitt ärende omhändertaget? jobbar man med det?
          de flesta delar kan vara på plats till dagen efter,   ningar. Dessa kan vara ovärderliga vid arbetet med   när får jag respons? Det är jobbiga saker att sitta och
          fortsätter Fredrik”.  När det gäller enklare maski-  att hitta rotorsaken till störningar i systemen.   vänta på, säger Fredrik Man vet ju att man inte är
          ner och funktioner eller truckar har leverantörerna   ”Förebyggande underhåll är en viktig faktor för   ensam om att ha problem så var i listan finns just
          ofta ett reservdelslager i sina servicebilar och kan   att undvika oplanerade stopp i maskinsystemen   mitt ärende, säger Fredrik”
          avhjälpa det mesta på plats utan att vänta på eller   och där följer vi leverantörernas anvisningar och   Vi kommer in på serviceavtal och det råder enig-
          behöva hämta delar och återkomma med avhjäl-  instruktioner säger Jens” GLS planerar in förebyg-  het om att det är viktigt att ha. Dels för planeringen
          pande insatser.                           gande underhåll i produktionsplaneringen för varje   av förebyggande service och att få dokumenterat
            Vid mindre fel på standardiserade komponenter   maskin och detta följs även upp med revisioner. ”Ny
          finns det kanske någon lokal elfirma eller liknande   personal såväl som rotation av resurser gör att vi        Forts. sida 40 >>
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140