Page 137 - Maskinoperatoren nr3 - 2024
P. 137

TEMA
                                                                                          TEMA
                                                                                         Pl tbearbetning
                                                                                         Pl tbearbetning
                                                             Maskinoperatören Nr 3 | Maj 2024                                     41
               Service – en förutsättning
          >>

            och en konkurrensfördel som


                             kan avgöra affären?





          TEXT: ALEXANDER STRÖM  //  BILD: HANZA
          HANZA är ett globalt tillverkningsbolag inom   bär också att man kanske är lite mer självförsörjande.   Vad är viktigast med ett servicesammarbete i
          tillverkningsindustrin. Man har produktionsan-  ”Uppskattningsvis löser vi 80% av problemen på   HANZAS ögon? ”Det finns ju två olika typer av
          läggningar med olika tillverkningsteknologier    egen hand bara vi får reservdelar tillsänt oss och har
          i flera länder. Bolaget grundades 2008 och har i dag   någon tillgänglig för support, säger Erik”              Forts. sida 42 >>
          verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Estland,
          Polen, Tjeckien och Kina. I maskinparken finns
          utrustning för bockning, stansning, laserskärning,
          svetsning, lackering, utveckling, prototyptillverk-
          ning, konstruktion, montering och logistik.
            Vi besöker HANZA Mechanics i Töcksfors som
          har en bred maskinpark för bearbetning av tunnplåt
          och träffar Björn Larsson (platschef och produk-
          tionschef) och Erik Bergfeldt Olsson (underhålls-
          chef) för att höra deras syn på service och support.
          Hur är det att befinna sig lite längre ifrån sina leve-
          rantörer, vad innebär det för utmaningar och vad
          kan man själv göra för att påverka läget.


          ”Vi som ligger ganska långt från våra leverantörer
          arbetar mycket med digitala hjälpmedel och telefon-
          support. För att förenkla kontakten med leverantö-
          rerna har vi en kontaktperson i Erik som sköter kom-
          munikationen, säger Björn” Detta är att föredra både
          ur kompetenssynpunkt och organisatoriskt. Erik är
          övergripande ansvarig för samplaneringen av före-
          byggande underhållsservice på de båda enheterna
          i Töcksfors och Svanskog. Planering av det avhjäl-
          pande underhållet sköter man på respektive enhet.    José Batista
                                                              och Christian
          Det blir enklare att vara på plats vid akuta stopp för
                                                              Svensson vid
          att få en mer övergripande bild av läget. Detta inne-
                                                             stansmaskinen







































              Hugo Persson
              vid stans och
           bockanläggningen
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142